Nieuws
Meeste hoogopgeleiden zijn te vinden op sociale netwerksites
Hoogopgeleide professionals weten sociale netwerksites als Hyves, Facebook en LinkedIn in te zetten voor toegang tot personen, informatie en soms werk. Vooral de laatste tijd worden beroepsgroepen en leeftijdscategorieën actief op online netwerken die er eerder niets voor voelden.

Social sites kunnen hun zakelijke netwerk echter versterken en verbreden. Twitteraars kunnen aan nieuwe klanten komen en via LinkedIn kunnen ervaringen uitgewisseld worden met gelieerde beroepsgroepen, wat in sommige gevallen ook tot nieuwe banen leidt.

LinkedIn is het populairst onder professionals. Van de 2,5 tot 3 miljoen Nederlanders met een hbo- of universitaire opleiding is het grootste deel lid van Linked In. Onlangs bereikte het aantal leden 2 miljoen, 700.000 meer dan in januari 2010. Op Facebook is de kans echter veel groter om mensen te vinden. Wereldwijd zijn 500 miljoen mensen lid van Facebook, vergeleken met 75 miljoen van LinkedIn. Facebook wordt echter meer geassocieerd met privézaken, terwijl LinkedIn voor werk staat.

De gemiddelde leeftijd van Facebook-gebruikers stijgt sterk. Van de Amerikaanse leden is ruim 50% tussen de 35 en 44 jaar. In Nederland gaat het ook die kant op.

Bron(nen):
Elsevier
Het belang van een goed netwerk

Via-via wordt zakelijk van alles geregeld. Dus sollicitanten met een goed netwerk hebben bij bedrijven vaak een streepje voor. Maar wat is dat eigenlijk, een 'goed' netwerk? 'Dat hangt maar net af van de functie'.

In de meeste functies is het van belang om een heel divers netwerk te hebben
In personeelsadvertenties vragen bedrijven vaak om een ‘geboren netwerker’. Maar wat dat is, dat weten ze helemaal niet, ontdekte Miriam Notten van La Red, een netwerkadviesorganisatie. Zij vroeg zestig bedrijven wat ze bedoelden toen ze in hun personeelsadvertentie vroegen om iemand met een ‘groot’ of ‘uitstekend’ netwerk. ‘Ze hadden echt geen idee.’

LinkedIn
Ook sollicitanten melden in hun brief vaak dat ze uitstekende netwerkers zijn, maar vervolgens kunnen ze dat niet onderbouwen, zegt Notten. En het bedrijf kan het ook niet toetsen. ‘Iemand kan meer dan 500 connecties op LinkedIn hebben, maar dat zegt helemaal niets over de waarde van zijn netwerk.’

Notten helpt werknemers en bedrijven daarom om de waarde van iemands netwerk vast te stellen. Daarbij kijkt ze onder meer naar de diversiteit van het netwerk. In de meeste functies, zoals die van accountmanagers, is het van belang om een heel divers netwerk te hebben.

Draagvlak
‘Mensen met een andere baan, die wonen in een andere plaats in het land of in de wereld en die een andere leeftijd hebben, bieden je toegang tot dingen waar je zelf geen toegang tot hebt.’ Maar dat geldt niet voor wie in een nichemarkt werkt. ‘Voor een leverancier van machines voor melkveehouders is het vooral van belang de mensen in de branche te kennen, bijvoorbeeld om over innovaties in de markt te spreken.’

Ook de dichtheid van het netwerk (hoe goed kennen de mensen in jouw netwerk elkaar) is van belang. ‘Voor een accountmanager is het niet belangrijk dat de mensen in zijn netwerk elkaar kennen. Maar voor het hoofd van de afdeling Human Research Management is dat juist wel van belang. Notten: ‘In zo’n baan moet je draagvlak creëren. Als mensen in jouw netwerk elkaar kennen, is de ‘besmettingsgraad’groter. Zo kun je mensen makkelijker achter jouw standpunt krijgen.’

Bron: Elsevier

Vacature TOP 5
Account Manager (binnendienst) 
In 
Nijmegen 
Login kandidaat
Vul hieronder uw e-mailadres en wachtwoord in om in te loggen
 
   Contact formulier | Privacybeleid | Disclaimer | Sitemap |